Uppståndelsen
Vilken vikt lägger en messianskt troende vid uppståndelsen?
I
kristen tradition talas det om den stilla veckan,
skärtorsdag, långfredag (till minne av Jesu död), påskafton, påskdag (till
minne av Jesu uppståndelse) samt annandag påsk som ju är en dag utan
speciell innebörd. I
judisk tradition firas påsk och det osyrade brödets högtid
under en vecka (3 Mos 23:5-14). Under denna vecka
skulle också en kärve av den första kornskörden bäras fram till prästen och
viftas inför DEN EVIGES ansikte. Denna kärve kallas för förstlingskärven
eller Omer reshit på hebreiska (omer = kärve, reshit=
första). Det är från och med denna kärves viftande som man
började räkna de femtio dagarna fram till pingst
De
messianskt troende utgår ifrån den judiska påsken och det
osyrade brödets högtid, men ser i förstlingskärven också en förebild till
Jeshuas uppståndelse på den tredje dagen. Det är
också på tredje dagen efter påskalammets död som förstlingskärven skulle
bäras fram i templet för att viftas inför DEN EVIGES ansikte kl. nio på
första veckodagen. Denna kärve av korn skars förmodligen vid samma tidpunkt
som Jeshua uppstod. Därför är det viktigt att också påminna varandra om
förstlingskärven under det osyrade brödets högtid. Vi tappar bort själva
höjdpunkten av försoningsverket om vi inte lyfter fram uppståndelsen, ty den
har att göra med vårt framtida hopp. Utan uppståndelsen har vi
inget ”Nästa år i Jerusalem”
Då Jeshua firade
sin sista påsk med lärjungarna var det som vanligt i åminnelse av uttåget ur
Egypten, men han införde också ett nytt moment; man skulle minnas Honom (Luk
22:19) och hans lidande. I berättelsen om
kornkärven ser vi också en skuggbild av uppståndelsen.
Lärjungarnas förståelse av påsken
Efter
sin uppståndelse gick Jeshua med sina lärjungar igenom alla Skrifterna där
det talas om hans död och uppståndelse. Och
med början hos Mose och alla profeterna förklarade han för dem vad som var
sagt om honom i alla Skrifterna (Luk 24:27). Jeshua
börjar med de två Emmausvandrarna. Under måltiden
som de hade tillsammans öppnades deras ögon och de kände igen honom
(Luk 24:31). Då först börjar det klarna för dem vad som tidigare varit
fördolt. Det är när Skrifterna (de hebreiska Skrifterna, GT) förklaras för
oss som vi börjar känna igen honom. Då
hela lärjungaskaran senare var tillsammans fortsätter Jeshua: ”Allt måste
uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.”
Sedan öppnade han deras sinnen så att de
förstod Skrifterna. Och han sade till dem: ”Det står skrivet att Messias
skall lida och på tredje dagen uppstå från de döda”
(Luk 24:44-46). Då
Jeshua tidigare försökt tala med dem om sin förestående död hade de ryggat
tillbaka (Matt16: 21-22; 17:22-23; 20:18-19; Mark 8:31-32; 10:32-34; Luk
9:22). Att Jeshua samtidigt talat om uppståndelsen
hade helt gått dem förbi. Det borde ju ha varit en orsak till att mildra
sorgen och bestörtningen över hans bortgång. Det är märkligt vad lätt det
är att missa uppståndelsen. Under
fyrtio dagar fick lärjungarna en grundlig påbyggnadskurs i Gudsrikets
hemligheter av sin Mästare och Torá-lärare innan han steg upp till sin Fader
i himlen. Det som de inte tidigare kunnat förstå
eller ta till sig fick de nu undervisning om. De hade nu både Skrifterna som
grund och sin egen erfarenhet av Jeshuas död och uppståndelse för att gå ut
och vittna om ”vad de sett och hört”. Efter att lärjungarna insett
uppståndelsens verklighet blev detta det stora glädjeämnet och grunden för
den förkunnelse de och deras efterföljare blev bärare av.
Uppståndelsen blev en bekräftelse på att Jeshua var Messias.
Tron på uppståndelsen var en tvistefråga på Jeshuas tid.
Fariseer och sadduceer hade olika ståndpunkt i frågan. Sadduceerna
tillsammans med prästerna blev upprörda över Petrus och Johannes förkunnelse
om uppståndelsen trots de klara bevis som fanns för att Jeshua hade uppstått
från de döda (Apg 4:1-2). Vi hämtar bevis hos bl. a. profeterna Jesaja och
Daniel om att uppenbarelsen om uppståndelsen från de döda är en gammal
biblisk tanke. Han skall
för alltid göra döden om intet (Jes 25:8a). Dina döda
skall få liv igen, mina dödas kroppar skall uppstå. Vakna upp och jubla, ni
som vilar i mullen, ty din dagg är ljusets dagg,och jorden skall ge igen de
avsomnade (Jes 26:19). Många av
dem som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till skam
och evig fasa (Dan 12:2). Hur
uppstod Jeshua?
Det
stod klart för Petrus och de andra apostlarna att det var Gud, den Evige,
som stod i centrum för skeendet med sin tjänare och uppväckte honom.
Petrus hämtade stöd hos profeten Joel för det som hade
hänt på pingstdagen (Apg 2:17): Och det skall ske i de sista dagarna,
säger Gud: Jag skall utgjuta av min Ande. Med övertygelse talade Petrus
om att Jeshua var en man som Gud bekände sig till, och som utlämnades efter
Guds fastställda plan. Gud uppväckte honom, upphöjde honom och gjorde
honom till både Herre och Messias (Apg 2: 22-24). Från
Apostlagärningarna och framåt i vår Bibel är det sammanfattande omdömet att
det var Gud som uppväckte honom från de döda (Apg 3:15, 4:10, 5:30, 10:40,
13:30; Rom 4:24-25, 6:4, 8:11, 10:9; 1 Kor 6:14; 2 Kor 1:9, 4:14; Gal 1:1;
Ef 1:20).
De
troendes gemenskap fick ett nytt innehåll genom uppståndelsen: glädjen över
att löftena i Ordet uppfylldes, skaran av troende förökades, förnyelse
av tron och en ny frimodighet att förkunna Ordet.
Vilken var Jeshuas uppgift?
Gud
utvalde Jeshua som redskap för världens frälsning.
Han svarade ja på den kallelsen och blev en lydig tjänare
som till slut gav sitt liv för ”sina bröder”. Hans död var nödvändig
på grund av att den förste Adam misslyckades med den uppgift Skaparen hade
gett honom. I stället fördes synd och död in i människosläktet genom hans
handlande. Denna synd och död måste besegras av en andre Adam och bli en
förutsättning för uppståndelsen och upprättelsen av Riket. Om
vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om
det dör bär det rik frukt (Joh 12:24). Vem
var denne Jeshua som uppväcktes från de döda?
I 1
Kor 15:20-24 står följande: Men nu har Messias uppstått från de döda som
förstlingen av de insomnade. Ty eftersom
döden kom genom en människa, så kom också
de dödas uppståndelse genom en människa. Liksom i Adam alla dör, så skall
också i Messias alla få liv igen. Men var och en i sin ordning: Messias som
den förste och sedan, vid hans ankomst, de som tillhör honom. Därefter
kommer slutet, då han överlämnar riket åt Gud, Fadern, sedan han gjort slut
på varje välde, varje makt och kraft. Paulus
talar här om förstlingen av de insomnade.
Han syftar på det första kornet som skördades, på kornkärven som viftades
under det osyrade brödets högtid på tredje dagen efter att påskalammet hade
slaktats. Genom de förklaringar som Jeshua tidigare gett sina lärjungar och
som förts vidare till Paulus kunde han sammankoppla kornets viftande i
templet med Jeshuas uppståndelse. Vad
innebär det att Jeshua var förstlingen av de insomnade?
Jo, av dem som kan dö var han den förste som efter att ha
dött uppstod igen med en förhärligad kropp. Det innebär att om han var en
människa som uppstod från de döda så finns det också hopp för andra
människor att uppstå. Här ligger en hemlighet om Jeshuas identitet gömd. Ja,
egentligen är den ganska tydlig. I
samma riktning pekar Paulus hänvisning till Adam i ovanstående citat liksom
i 1 Kor 15:45-48: Så står det
skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande varelse.
Den siste Adam blev en livgivande ande. Men det andliga
är inte det första utan det jordiska. Därefter kommer det andliga. Den
första människan är av jord, jordisk. Den andra människan är från himlen.
Som den jordiska människan är, så är också de jordiska. Och som den
himmelska människan är, så är också de himmelska.
Jeshuas uppståndelse är en påminnelse om vår uppståndelse.
Genom dopet
har vi alltså dött och blivit begravda med honom, för att också vi skall
leva i ett nytt liv, så som Messias uppväcktes från de döda genom Faderns
härlighet. Ty är vi förenade med honom genom en
död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse
som hans (Rom 6:4-5). Jag ber att
vår Herre Jeshuas Messias Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och
uppenbarelsens Ande, så att ni får kunskap om honom.
Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår
vilket hopp han har kallat er till, vilket rikt och härligt arv han ger oss
bland de heliga, hur väldig hans makt är på oss som tror, därför att hans
väldiga kraft är verksam. Med denna kraft verkade han i Messias, när han
uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen
(Ef 1:17-20). Och liksom
vi burit den jordiska människans bild, skall vi också bära den himmelska
människans bild (1 Kor 15:49). Om nu
Jeshua som människa var den förste som uppstod med en förhärligad kropp har
vi alla hopp om uppståndelsen. Jeshuas
uppståndelse var en viktig markering i Guds eviga plan. Den är ett avstamp
för väntan på nästa stora händelse, Jeshuas andra tillkommelse, då alla vi
som tror ska uppstå och bli förvandlade på samma sätt som vår Mästare, den
andre Adam. Hela skapelsen är involverad i denna väntan. Ty
skapelsen väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras (i härlighet, jfr
1 Joh 3:2). Skapelsen har ju blivit lagd under
förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder, men
med hopp om att också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under
förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas. Vi vet
att hela skapelsen ännu suckar och våndas i smärta. Och inte bara den utan
också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt, också vi suckar inom oss
och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning
(Rom 8:19-23). Det
finns en risk att fastna i det förgångna och glömma de löften som ännu inte
är uppfyllda, men samtidigt som vi minns påskalammets blod och Jeshuas
försoning bör vi ha perspektivet mot framtiden levande: hoppet om
uppståndelsen och upprättandet av Guds rike. (Bibel: 1917 års
översättning med min revidering.)
[i] Ketriel Blad gör följande kommentar till ordet kärve: ”Ordet ’omer’ har två betydelser på hebreiska, kärve och rymdmåttet gomer (en tiondels efa, 2 Mos 16:36, 2.5-3,6 liter). Ordet förekommer i översättningarna både som kärve och gomer. Med betydelsen kärve finns ordet i 4 Mos 24:19; Job 24:10; Rut 2:7, 15. Med betydelsen gomer finns ordet i 2 Mos 16:16, 18, 22, 32, 33, 36 samt 3 Mos 23:9-12, 15. Enligt Rashi och E. Munks kommentarer till texten syftar ordet ’omer’ i 3 Mos 23 på rymdmåttet gomer av kornmjölet som offrades i templet tillsammans med olja och rökelse, se Talmud.”
|
|