- Det finns bara en Gud, den Evige odödlige,
osynlige, oföränderlige, skaparen av himmel och jord, vars namn
transkriberat skrivs YHWH eller JHWH
- Gud kan inte födas eller dö och han har ingen
moder eller fader.
- Den Eviges Ord blev först givet i skriftlig form
och sedan blev det en människa i Jeshua från Nasaret. Han föddes av
en kvinna som den "siste Adam", utan det fallna människosläktets
syndanatur. Han blev av den Evige gjord till Messias den levande
Gudens son. Efter sin uppståndelse blev Jeshua upphöjd av Fadern
till att vara Herre och domare över döda och levande. Han skall
återkomma i makt för att sätta sig på sin fader Davids tron i
Jerusalem och regera tills alla fiender lagts under hans fötter.
- "Den helige Ande" är inte
en separat person, utan Guds egen Ande.
- Människan blir inte frälst
genom laggärningar, utan behöver bli född på nytt (försök att uppnå egenrättfärdighet grundad på
egna ansträngningar utifrån de regler som den Evige gett genom
Moshé) det vill säga genom tro (trohet till Honom som ger nåd).
- Jeshuas försoningsdöd och
uppståndelse är enda grunden för alla människors frälsning.
- Vi tror inte att den Evige
ändrar på sig från en tid till en annan.
- Vi förkastar
dispensationalismen som teologiskt tolkningssystem. Den Evige
använder samma principer för att verka genom alla tider. Därför är
läran om lagens tidsålder och nådens tidsålder en villolära. Abel,
Noa, Abraham, David och Esra blev alla rättfärdiga genom tro på den
Eviges nåderika förlåtelse och trofasthet i förbundet.
- Det finns bara ett enda
gudsfolk, Israel, som består av dem som blivit födda in i - eller
konverterade till - omskärelseförbundet, samt av dem som blivit
inympade i Israel genom Andens kraft i det nya förbundet i Messias
blod. Det finns olika grupper inom Israel som befinner sig på olika
andliga nivåer.
- Vi tror att alla de förbund
som den Evige slutit har gällande kraft idag.
- Vi tror att det Skrivna Inspirerade Ordet
(Bibelns 66 böcker) som gavs från Himlen genom människor har ett
enhetligt budskap och i sin originalform inte innehåller motsägelser
eller framför grundläggande förändringar. En senare skrift kan inte
upphäva en tidigare. Det innebär att all skrift måste förklaras av
annan skrift.
- Det s.k. ”Nya Testamentet”
har inte upphävt någon enda prick av det s.k. ”Gamla Testamentet”.
- Varken Messias Jeshua eller
Paulus skapade en ny religion.
- Det s.k. ”Nya Testamentet”
är inte grunden för en ny religion.
- Kristendomen utgör ett
avsteg från den bibliska tron.
- Det nya förbundet i Messias
blod är inte instiftat med hedningar utan med Israel. De omvända
hedningarna som blivit inympade i Israel får del av det nya
förbundets välsignelser men bildar inte en separat enhet (kyrka,
församling) vid sidan av eller som ersättning för Israels folk.
- Det som kallas "lagen" är
Guds Eviga Ord och kommer att gälla i dess nuvarande form tills
himmel och jord förgås.
- Den Eviges Instruktionsbok
("lagen"), de 5 Moseböckerna, gäller för alla Israels fysiska
ättlingar som är inom abrahamsförbundet.
- Den hedning som lämnar sina
avgudar och deras kulturella riter och traditioner, omvänder sig
från sin synd och tar till sig den Eviges budskap om Israels Messias
och erkänner honom som sin Herre och tar emot effekterna av hans
försoningsdöd och fysiska uppståndelse blir född på nytt och inympad i
Israels folk.
- Lagen ger inte frälsning,
det gör den Evige, genom Messias. Men lydnad för vissa bud i lagen
är en förutsättning för frälsning, som att tro att Israels Gud är
den ende Gud som finns och tro på den utlovade Profeten, som är
Messias Jeshua. Många bud i lagen tjänar till att man som
frälst kommer in i ett högre andligt liv (helgelse). Somliga bud
gäller bara för det fysiska Israels folk, i Israels land. En del bud
gäller för alla människor, exempelvis buden om att inte mörda eller
begå äktenskapsbrott m.m.
- För de inympade gäller inte
hela Toràn ("lagen") utan enbart vissa delar av den.
- Två eller tre vittnen i
bibeltexten måste ligga till grund för all lära.
- Moseböckerna är grunden för
all skriven uppenbarelse, Jeshuas undervisning måste därför gå i
linje med Moshè för att han skall kunna erkännas som Messias. Den
lära som tolkar Paulus undervisning så att den står i
motsatsförhållande till Moshè eller mot Jeshua måste omedelbart
förkastas.
- Paulus var Messias sändebud
(apostel) och lärde enbart det som Messias gav honom. Hans
undervisning om "lagen", som den Evige gav Israel genom Moshè, kan
därför inte stå i motsatsförhållande till Messias undervisning om
samma lag. Paulus undervisning måste tolkas i ljuset av Moshè och
Jeshua, inte tvärt om.
- Det finns ingen progressiv
uppenbarelse som fördunklar, förkastar eller ändrar tidigare
uppenbarelse, bara förtydligar.
- Grundläggande läror kan inte bygga på
översättningar av det skrivna Ordet utan måste ta hänsyn till
betydelserna av de termer som används på originalspråket för att
inte bli missvisande.
- Uttryck
som ”Gud”, ”Guds Son”, ”den helige Ande”, ”Messias/Kristus”,
”ordet”, ”tro”, ”lag”, ”frälsning”, ”nytt förbund”, ”Herre”,
”tillbedjan”, ”rike”, ”evangelium”, ”församlingen”, ”apostel” m.fl.
måste alla förstås utifrån deras hebreiska betydelse och inte från
deras betydelse i något annat språk
eller den förändrade betydelse de fått under senare tid.
- Översättning av bibeltexter som uppfattas
som motsägande Bibelns huvudlära - vilken har sin utgångspunkt i
Moshè och Profeterna och som går vidare genom Skrifterna och de
Apostoliska Skrifterna - måste ifrågasättas och kritisktgranskas
utifrån ljuset av huvudläran som inte kan förändras eller upphävas
så länge himmel och jord består.