Förtydligande av den förändrade
inriktningen Mycket
shalom kära messiaslärjungar och vänner! Under sista tiden har det
uppstått en del turbulens av den något förändrade inriktning i min
undervisning som jag för ut genom Dagens Manna. Somliga anser att jag
backat och andra anser att jag går för långt i judisk observans. Det är
inte lätt att hitta en väg där alla kan känna sig tillfreds och hemma. Tidigare har jag inte sett skillnaden mellan det
himmelska och det jordiska Israel. Jag trodde att när någon från folken
blir född på nytt blir han en israelit. Den uppfattningen har jag varit
tvungen att revidera. Under lång tid har jag bett den Evige visa mig vad
som menas med Messias församling och är övertygad om att han nu har
börjat ge mig klarhet om den hemligheten. Kära ni, pröva allt och behåll det som är gott
och som ni upplever stämmer med den uppenbarelse som finns i Skrifterna. Efraim Efraim – de tio stammarna – blev utspridda på
jorden efter att ha fått ett skilsmässobrev av den Evige (se Hosea).
Efraim är nu utanför omskärelseförbundet och är inte den Eviges folk. Messias kom för att söka upp de förlorade fåren
av Israels hus - de tio (tolv?) stammarna i första hand. Det har han
hållit på med nu i nästan 2000 år. Hur blir dessa förlorade ättlingar
till stammarna upprättade? De får himmelskt medborgarskap genom
pånyttfödelsen genom Anden. Den del av Juda som upplevt pånyttfödelsen i
Messias är i första hand medborgare i himlen och på så sätt blir
”hedningarna”, där Efraim finns, medarvingar till det
eviga livet och den himmelska staden som med tiden kommer ner till
jorden (Heb 11). På så sätt är alla tolv stammarna upprättade i den
himmelska världen (jfr. portarna och grundstenarna i det himmelska
Jerushalajim). I himlen håller denna byggnad på att resas upp av
Messias. Det är hans församling som han lovade att bygga och den består
av alla stammar eftersom hedningarna representeras av de tio förlorade
stammarna. Men på jorden kommer inte Efraim i någon större
utsträckning att upprättas till att komma in i omskärelseförbundet
förrän Messias kommer tillbaka. Då kommer han genom Anden att peka ut
vilka som tillhör de olika stammarna. Det är alltså då dödliga människor
det då är fråga om, inte dem som blivit förvandlade till odödliga genom
uppståndelsens kraft vid Messias återkomst. På så sätt blir det ett
upprättat Israel även på jorden med det fysiska omskärelseförbundet som
grund. Grunden för det Israel som finns i himlen är
hjärtats omskärelse och det oförstörbara livet genom Messias
uppståndelse. Efraim upprättas alltså först i himlen, och
sedan på jorden. Problemet jag haft var att jag blandat ihop
dessa och menat att hedningen blivit medlemmar i det jordiska Israel
genom pånyttfödelsen – inympningen. Men under den senaste tiden har den
Evige visat mig att inympningen inte är i det jordiska Israel utan i det
himmelska. Olivträdet finns i himlen, roten (Messias) är i himlen.
Hörnstenen till det nya Jerushalajim – som förkastades på jorden – finns
i himlen. När de inympade från folken inser detta blir de av med
förkastelsekänslan av att inte få vara med i det jordiska Israel och kan
acceptera sin roll som noakiter (ickejudar). Eftersom de blivit insatta
i himlen har de i anden en mycket högre position än judarna som inte
fått del i det förnyade förbundet. Men i det fysiska har ickejuden en
lägre position än juden. Orena djur Den nya inriktningen (ljuset) jag fått när det
gäller identiteten av den inympade medför att de regler som Toràn klart
uttalar som gällande Israels söner många gånger inte gäller för de
inympade från folken. Det innebär att frågan om ren och oren mat kommer
upp. Toràn säger klart att reglerna om rena och orena djur enbart är för
”er” d.v.s. förbundsfolket. Den säger även att den som inte är med i
omskärelseförbundet har rätt att äta vissa djur som inte juden får äta.
Det gör att jag har varit tvungen att revidera min uppfattning om t.ex.
grismat. Tidigare har jag sagt att det är synd för en inympad att
äta gris (och allt som kommer av den) men det kan jag inte stå för
längre. Jag anser att det är HÖGST OLÄMPLIGT att äta gris, men jag kan
inte bevisa med Skrifterna att det är SYND. I praktiken blir det inte
någon förändrig i den rekommenderade livsstil som jag uppmanar de
inympade att leva efter. Skillnaden ligger i VARFÖR man avhåller sig
från orena djur. Som jag förstår det blir alla rituellt orena om
de äter eller rör vid orena djurs döda kroppar eller ådrar sig rituell
orenhet på något annat sätt, genom att till exempel få sädesutlösning,
ha menstruation, röra vid ett lik m.m. Frågan är om ickejuden måste
vidta de åtgärder som Toràn talar om för att bli rituellt ren. En annan
fråga är om han kan välja att hålla sig ifrån en viss rituell orenhet
(ex. vis att inte röra griskött) och tillåta en annan (t.ex. att röra
vid ett lik eller röra sin fru eller hennes stol eller säng under hennes
månadsreningsperiod). Eftersom han inte regelbundet besöker templet i
Jerusalem (som ännu inte finns), eller bor i närheten av tabernaklet är
dessa frågor inte speciellt aktuella för honom utifrån det avseendet. Om en ickejude ville komma in i templet var han
tvungen att rena sig lika väl som en jude, d.v.s. doppa sig i en av
reningsbassängerna (mikvaot) som fanns på södra sidan av templet.
Renhetslagarna har att göra med den Eviges fysiska närvaro i templet och
om man skall komma nära den Eviges fysiska helgedom gäller dessa regler
för alla. Det rent hälsomässiga och fysiska resultatet av
att inte äta exempelvis gris är en tillräcklig grund för att inte göra
det. Återhållsamhet producerar en karaktär som är
välbehaglig för den Evige. Den som lär sig återhållsamhet genom att
exempelvis avhålla sig från viss typ av mat för att hedra den Evige,
kommer både att lära sig självdisciplin och utveckla en andlighet som
andra inte kan utveckla. Offer är vägen till den Evige. Profeten Daniel
fastade genom att inte äta kött och inte dricka vin under en tid. Då
fick han änglabesök. Nazirlöftet (4 Mos 6) var också ett sätt att närma
sig den Evige då man avhöll sig från allt som kom från vinstocken. Att
avhålla sig från viss typ av mat (partiell fasta), och kanske då
speciellt djur som är orena för Israels söner, som ett offer åt den
Evige kommer att registreras i himlen som något positivt. Den som
avhåller sig från alkohol för att hedra den Evige blir hedrad av honom,
trots att Toràn inte förbjuder sitt folk att dricka vin och starka
drycker utom prästerna när de tjänstgör i helgedomen. Den återlösta icke-jude som är övertygad om att
han inte får äta orena djur enligt de bud som Torán gett till Israels
söner och i lydnad för sin övertygelse inte gör det, blir hedrad i
himlen för sin övertygelse. HaShem ser till hjärtat och skall belöna var
och en efter hur mycket han har varit trogen sin övertygelse. Den som
äter och tror att det är förbjudet syndar, även om det inte skulle vara
ett brott mot budet (Rom 14). Den som vill lära sig att leva tillsammans med
judar och vill bjuda judar till sitt hem bör inte bara hålla reglerna om
orena djur samt att inte blanda kött- och mjölkprodukter när judarna är
med, utan alltid, för att vara konsekvent. Att hålla ett kök kasher
(kosher) är inte vad som helst. Det kräver åtskilliga timmars studier
och ständiga praktiska åtgärder med strikt noggrannhet som involverar
hela familjen och alla som besöker hemmet. Den som har
ett förlorat judiskt arv i sin släkt och väljer att ta upp detta
förlorade arv och håller på att lära sig att leva en judisk livsstil är
pliktig att lära sig att följa de judiska matreglerna och till slut (när
dörren öppnas för de messiastroende) gå hela vägen och låta omskära sig
och gå in i omskärelseförbundet. Den som är på väg att konvertera och starkt
känner att dessa regler gäller honom måste vara försiktigt med att inte
döma dem som inte är lika strikta eller känner samma sak. Den som äter
är inte mindre och den som inte äter är inte mer, det viktigaste är att
leva efter och vara trogen det ljus man upplever att man har i
Skrifterna. Det är bättre att vara trogen det man tror att Skrifterna
lär trots att det skulle vara fel, än att göra det som är rätt och tro
att det är fel enligt Skrifterna. Vägen – halachà för inympade Under flera år har vi arbetat med frågan om hur
många och vilka bud som gäller för de inympade. Så småningom mognar det
fram ett svar som jag upplever kommer från himlen. Med den Eviges hjälp
kommer vi, ett antal ledande män, att utarbeta ett material som vi kan
kalla Vägen, där det kommer att presenteras tre filer av observans.
Högerfilen kommer att innehålla bud och observans som är obligatoriska
för de inympade, i mellanfilen finns bud och observans som är
rekommenderade för alla och i vänsterfilen finns bud och observans som
kan räknas som överkurs, och är till för dem som vill leva så nära
judisk livsstil som möjligt utan att för den skull konvertera eller utåt
identifiera sig som jude. Var och en får då köra i den fil han upplever
att han vill och kan. Man kan också byta mellan filerna för olika
områden och tider. Hjälp oss att be för detta så att vi hittar en
väg där alla kan känna sig hemma och tillfreds. Många välsignelser, Ketriel |
|