Gäller Bibelns matregler idag?
Hur skall vi förstå Apg 10:1-34 ?
Inledning Detta textavsnitt brukar man ibland hänvisa till då man vill påvisa att det nu går alldeles utmärkt att äta vilka djur som helst. Tanken man då har är att de matföreskrifter som finns i Torá, (3 Mos 11, 5 Mos 14), inte gäller längre eftersom vi lever i det Nya Förbundet. Vi behöver inte längre ta hänsyn till den "gamla lagen" eftersom vi blivit friköpta genom Jesu försoning och är fria från lagen. Vi får ha överseende med att Petrus ej på en gång fattade vad som hände på korset, han var ju jude och så van vid lagen, men till sist visade alltså Gud genom synen med duken, med all tydlighet, att även Petrus var fri från lagen och att han kunde äta vad som helst. Det är ungefär så jag har uppfattat att man undervisar om denna text i många kristna sammanhang. Vi ska nu försöka ta reda på om detta resonemang stämmer. Problem Som jag ser det dyker det upp en rad med problem med ovanstående
tolkning av texten. Varför hade inte Jeshua under sina dryga tre år lyckats
förmedla till sina lärjungar detta att Torás undervisning snart inte gäller
längre och att de därmed kan förbereda sig på en stor förändring av bland
annat matreglerna? Varför talar inte en enda profet i Tanach (GT) om att
Torá ska ändras i samband med det Förnyade Förbundet? Hur kommer det sig att
Petrus ca 10 år efter Jeshuas död och uppståndelse säger att han aldrig ätit
något oheligt eller orent? Han verkar vara lite trögfattad. Varför mynnar
inte texten i Apg 10:1-11:18 ut i en stor matorgie där alla möjliga djur
stoppas i munnen? Hur får man harmoni med andra bibeltexter där det framgår
att Torá fortfarande gäller? Till exempel Jeshuas ord i Matt 5:18-19 där han
säger:
Eller Paulus ord i 1 Kor 7:19 där han förklarar att:
Johannes säger så här i sitt första brev kapitel 5, vers 3:
Harmoni Vi måste alltså, om vi inte vill acceptera motsättningar mellan olika bibelord, hitta en förståelse och tolkning av Apg 10:1-11:18 som harmoniserar med Bibeln som helhet. Jag tycker inte att vi ska acceptera en tolkningar som skapar en massa motsättningar i Guds ord. Låt oss därför inte i detta fall stirra oss blinda på orden "slakta och ät" och sen springa iväg med denna stympade tolkning, utan låt oss läsa texten lugnt, noggrant och med sammanhanget före och efter, så att vi får en chans att förstå den rätt. Slå gärna upp din Bibel så läser vi tillsammans vad som hände de fyra första dagarna i texten från Apg 10:1-11:18. Jag broderar dock ut texten något så att vi får med lite bakgrund. Dag 1 Kornelius syn, 10:1-8
Kornelius
var troligtvis Italienare. Han var i alla fall officer för en italiensk
vaktavdelning. Rom hade ju sina härar utspridda i sitt stora rike och
Kornelius hemstad Cesarea var verkligen inget undantag. Cesarea var byggt av
Herodes den store år 24-12 före västerländsk tideräkning och kallades "det
andra Rom". Det var en viktig hamnstad vid medelhavet och den romerska
maktens säte i Israel. Staden hade ett myllrande liv med dess ca 200 000
invånare och den väckte världens beundran med dess breda gator och romerska
kultur med tempel, teater, hippodrom, prokuratorns palats och väldiga
akvedukter som förde friskt vatten till staden. Mitt i detta myller av
avgudar och hednisk kultur finner vi en man som enligt v. 2 "var from och
fruktade Gud". Det var Israels Gud som Kornelius fruktade och bad till
och i detta uttryck att en hedning fruktade Gud ligger en betydelse att man
utan att omskära sig bekände sig tro på Israels Gud och höll de mest
grundläggande föreskrifterna om sabbaten och om ren och oren föda. Kornelius
var med andra ord "halvproselyt". Alla i hans hus fruktade Israels Gud. I
den bibliska kulturen finns det speciella bönetider på tredje, sjätte och
nionde timmen och i vers 3 ser vi att Kornelius följde denna sed att be vid
den nionde timmen. Det är kl 15 i det västerländska sättet att mäta tid. Vid
en sådan bönetid fick han ett alldeles speciellt besök av ett sändebud från
den Evige. I en syn ser han en Guds ängel komma in till honom. Ängeln nämner
honom vid namn och säger i vers 4:
Vid samma tid som röken från det dagliga offret i Jerusalem steg
upp fanns det alltså en from man i Cesarea som vänd mot templet i Jerusalem
offrade bönens rökelseoffer och detta offer steg ända upp till det himmelska
templet och till den Evige som sitter på tronen. En handling och aktivitet
på jorden gav en handlig och aktivitet i himlen. Kornelius bad och Gud sände
en ängel. Ängelns budskap fortsätter i vers 5:
Med denna instruktion och vägbeskrivning skickade Kornelius iväg två av sina tjänare som också, enligt vers 2, fruktade Israels Gud och dessutom en from soldat som alltid fanns till hans tjänst. Har du tänkt på att Matteus aldrig nämner om några "tre vise män" i samband med Jeshuas födelse, (se Matt 2). Lukas, författaren till Lukasevangeliet, skrev inte heller om några "tre vise män", men väl om "tre fromma män" här i Apostlagärningarna i samband med Kornelius syn.. Dessa tre fromma män är nu på väg 5-6 mil rakt söderut mot Joppe på vägen som löpte utmed medelhavets kust. Joppe som var den enda naturliga hamnen på Israels kust har en lång historia. Den nämns redan omkring 1400 år före kristen tideräkning. Dag 2 Petrus syn, 10:9-23
Nästa
dag, medan de tre fromma männen som var på väg mot Joppe inte hade så lång
väg kvar, kan vi se i vers 9 hur Petrus var trogen de bibliska bönetiderna
då han vid den sjätte timmen (kl 12) gick upp på taket för att be. Han blev
dock hungrig och ville ha något att äta. Medan man lagade i ordning lunchen
hände det något märkligt. Petrus kom i hänryckning och såg en syn om mat.
Var han så hungrig och blodsockret så lågt att han började se konstiga syner
och fantisera om mat? Nej, det var en syn från den Evige! Petrus såg himlen
öppen och något som liknade en stor linneduk komma ner. Linne som
prästkläderna är gjort av. Linne som är renhetens klädnad. Linne som Jeshua
i sin död blev svept i. Duken var fäst i sina fyra hörn och sänktes ner till
jorden, och i den fanns alla slag av jordens fyrfota djur och kräldjur och
himlens fåglar.
Att Petrus manades att stiga upp tyder på att han på något sätt var
nedböjd. Troligtvis hade Petrus intagit den bibliska böneställningen och låg
på sina knän med ansiktet mot marken eller taket i detta fall. På
uppmaningen att slakta och äta svarar Petrus i vers 14:
Tänk att Petrus kunde veta att han aldrig ätit något som strider
mot Torá. Han måste varit väldigt noga med vad han stoppade i munnen
eftersom han kunde säga så. Eftersom denna händelse på Simons tak i Joppe
hände ungefär 10 år efter Jeshuas död och uppståndelse kan vi starkt
ifrågasätta dagens kristna syn att matreglerna blev upphävda genom Jeshuas
död och uppståndelse. Om Petrus, som gick tre och ett halvt år i Jeshuas
bibelskola, säger att han fortfarande håller Torá gällande mat 10 år senare
tycker jag att man bör ta sig en ordentlig funderare om den kristna teologin
verkligen fattat detta med Torá rätt. Petrus hörde en röst för andra gången
i vers 15 säga:
Det var nog ingen tillfällighet att det hände tre gånger. Gud ville
verkligen göra det klart för Petrus att synen var att lita på, för i Torá
står det skrivet i 5 Mos 19:15:
Låt oss läsa vidare i vers 17 för nu börjar det bli riktigt
spännande. Ska de tre fromma männen hitta till rätt hus i Joppe? Kanske
Petrus nu efter sin syn ropar ner till kökspersonalen om en sen ändring av
menyn? Lite kräftor vore gott eller varför inte en lammgam? Kamel, hare,
klippgrävling, struts, fiskmås, pelikan, orm, katt, hund, råttor och grisar.
Ja, det bara snurrade runt i skallen på Petrus av nya möjligheter till en
god måltid. Tänk vad spännande att få äta vad som helst! Skulle de tre fromma hedningarna från Cesarea, som själva
antagligen följde de bibliska matreglerna, hitta Petrus, en av Jeshuas
närmaste lärjungar, rapande efter att just ha svalt en helstekt uggla? Nä,
nu måste vi läsa vidare och se vad som hände efter synen för nu kan jag inte
hålla mig längre.
Vi ser
här att Petrus var tvungen att fundera på betydelsen av synen. Han proppade
alltså ej genast i sig en massa orena djur. Om Petrus ej genast förstod
synen tycker jag att vi också hejdar oss lite. Många blir när de läser om
Petrus syn helt förblindade av orden "slakta och ät" och rusar genast
iväg till en självklar förståelse att Gud menar att man nu kan äta vad som
helst. Petrus ger inga sådana vinkar. Han funderade. Låt oss göra det också.
Vad menade den Evige med synen? Medan vi funderar kan vi läsa vidare i
texten och se att de tre fromma männen hade frågat sig fram till huset och
stod nu och ropade efter en Simon Petrus som skulle finnas som gäst där.
Petrus sitter dock djupt försjunken i tankar över synen och männens röster
kommer inte riktigt fram till Petrus. Då uppenbarar Anden för honom:
Petrus går då ner och presenterar sig och undrar varför männen har kommit. De berättar då hela historien om Kornelius uppenbarelse. Petrus ber dem stiga in och de fick säkert smaka på lite av maten som Petrus väntat på. De blev gäster hos Petrus och fick vila lite och hämta nya krafter inför hemresan. Dag 3 Resan till Cesarea, 10:23b
En liten
grupp män hade gjort sig resklara, glada och förväntansfulla pratade de med
varandra medan solen började visa sin glans.
Han
syftade på de sex judiska bröderna som gärna följde med på resan. Allt som
allt bestod resesällskapet av tio män. De tre männen från Cesarea var ivriga
att komma iväg för de ville så gärna fullfölja sin herres befallning. Vi behöver väl inte ta den där omvägen idag, sa den fromma
soldaten? Nej, nu hittar vi nog lite bättre, svarade de andra två tjänarna. Och de gav sig av mot Cesarea Dag 4 Husmöte hos Kornelius, 10:24-48 Äntligen, jag tycker mig se dem komma nu! Kornelius hade väntat,
men ej i stillhet. Han hade utnyttjat tiden genom att samla sina släktingar
och närmaste vänner. De satt nu där i Kornelius hem med stor förväntan och
undrade vad som skulle ske. Petrus närmade sig porten och han resonerade med sig själv: Kan jag
verkligen gå in till en hedning? Det är ju förbjudet för en jude, dock inte
i Torá, men de äldstes stadgar är ju väldigt tydliga om detta. Men jag måste
ju lita på orden från Anden att följa med dessa män. Den Eviges Ande har ju
fört mig hit, tänkte Petrus och lugnade ner sig och tvekade inte för en
sekund att han hade fattat rätt. Shalom högt ärade Petrus, hördes Kornelius starka och tydliga
officersröst samtidigt som han föll ner inför Petrus fötter. Stig upp! Också jag är en människa, sa Petrus medan han reste upp
Kornelius upp på fötter igen. De
samtalade medan de gick in och Petrus såg att det var väldigt många
församlade där inne. Ja, detta är ungefär innehållet i vers 24-27. Nästa två
verser, som är en viktig nyckel för att förstå Petrus syn, tycker jag vi
citerar ordagrant, så ordagrant det nu blir med en svensk översättning.
Vi kan
här klart och tydligt läsa om Petrus förståelse av den syn han fick på taket
i Joppe. Synen handlar alltså om människor och inte om mat. Människor, inte
mat! Detta är mycket viktigt för vår förståelse av texten. Gud visade genom
synen att det människobud som skiljde jude och hedning inte var efter hans
vilja. Gud har alltid haft alla världens folk inbegripen i sin
frälsningsplan. Det var ingen nyhet. Det kan vi läsa om i lagen, profeterna
och skrifterna (GT). Genom Israel vill Gud nå hela världen, men om det då
fanns en livsstil som hindrade kontakten mellan jude och hedning så var det
naturligtvis nödvändigt för Gud att ta bort detta hinder.
Petrus
koncentrerar sig, är tyst en kort stund och tänker för sig själv:
Vi kan inte genom att hänvisa till Petrus syn i Joppe säga att den
Eviges matföreskrifter i Torá inte gäller längre och det nu är okej att äta
vad som helst, då denna syn är ett pedagogiskt verktyg som Gud använde för
att få Petrus att förstå att det är fel att inte umgås med hedningar och
kalla dem för orena. Gud har kallat Israel att vara ett ljus och ett exempel
för alla människor att följa och då är det ju inte så lyckat att hitta på
mänskliga förbud som hindrar all kontakt mellan jude och hedning. Må Messias Gud, vår Fader, välsigna oss rikligen
genom fortsatta studier av Ordet. Mvh Roger Gerdvall
Hallsberg 040825
|
|